Järki ja tunteet - ratikka ja hanuribussi

Turun kuntavaaleista näyttää tulevan ratikkavaalit. Mikäpä siinä, Turku on kasvava kaupunki ja joukkoliikenne on keskeisessä osassa kun kaupunki pyrkii olemaan hiilineutraali vuonna 2029. Tavoite on kunnianhimoinen mutta ei mahdoton.

Liikenne, varsinkin yksityinen, on Turun suurin ilmastopäästöjen lähde. Yksityisautoilulle liikenteen kasvu ei voi enää perustua, katutila ei yksinkertaisesti riitä. Kaupungin pitää panostaa siihen, että joukkoliikenne on entistä kätevämpi vaihtoehto.

Omituisin ilmiö kuntavaalien alla on jostain pompsahtanut sivusto Ratikkavaalit.fi, jonka rahoittajat pysyttelevät piilossa. Rahaa heillä on, koska heillä on varaa ostaa Turun Sanomien etusivulta mainostilaa disinformaation levittämiseen. Sillä sitähän tämä on, kun porukka julistaa että “Ratikka ei ole ympäristöystävällisin vaihtoehto”. Kyllä se on. Älkää viitsikö valehdella. Ei tämä sivusto nimittäin hevoskyytien perään haikaile, vaan uskottelee, että superbussi kulkisi Turun mäkiä talvikeleillä ketterämmin. Älkää naurattako. Korneinta on kun vedotaan siihen että Turun kadut ovat liian kapeita raitiotielle. Ensinnäkään ne eivät ole kapeita ensinkään ja toiseksi se teidän haitaribussi syö katutilaa enemmän.

Outoa on sekin että Turun Sanomilla ei ole resursseja kunnon tutkivaan journalismiin. He soittivat muutamalle tunnetulle liikemiehelle, jotka ovat antaneet nimensä kampanjan käyttöön, ja jokainen heistä joko kiisti ettei ole rahoittanut tai sitten ei sanonut juuta eikä jaata.

Turkulaisliikemiehet kiistävät osallisuutensa raitiotien vastaiseen kampanjaan - Turun raitsikka - Turun Sanomat

Helsingin Sanomissa sentään oli tänään (23.3.2025) jonkinlainen juttu aiheesta. "Kuntavaalien pääpuheenaihe Turussa on raitiotie. Kannattajat ovat alakynnessä eikä pormestarikaan vastaa soittopyyntöihin aiheesta."

Anonyymit propagandistit tekevät politiikkaa. EU kieltää lokakuussa nimettömän vaalimainonnan mutta ratikkavaaliterroristit ehtivät vielä valheita levittää tämän kevään kuntavaaleissa. Joku kummallispoliitikko on jo ryhtynyt niiden äänitorveksi. Mainoksessa hän lykkää vuoden 1944 mallista ratikkaa raiteiltaan ja selittää että "ratikkarahat pitäisi laittaa terveyspalveluihin". Populismia paljaimmillaan.

Onneksi jotkut poliitikot sentään puhuvat ratikasta asiaakin:

"Tampereen ja Turunkin raitiotieinvestointi tulee olemaan huomattavasti kannattavampi kuin etukäteen on laskettu, sillä Turun hyötylaskelmat on tehty samoilla alimitoitetuilla kriteereillä kuin Tampereellakin. Tampereella raitiotien ansiosta toteutuneet maankäyttötulot (pääoma-arvona 327 miljoonaa euroa) ovat jo ylittäneet raitiotien rakennuskustannukset ja tulevat maankäyttötulot vuoteen 2040 saakka ovat noin 690 miljoonaa euroa nykyarvona.

Raitiotie mahdollistaa kolmanneksen enemmän rakentamista verrattuna bussiliikenteeseen, varmistaa ja aikaistaa rakennushankkeita.

Raitiotien infrakustannukset katetaan suuremmilla tonttimyynti- ja vuokratuloilla ja sopimuskorvauksilla kerrosneliömetreistä, rakennusaikaisilla verotuotoilla ja uusien työssäkäyvien asukkaiden ja yritysten maksamilla veroilla.

Asuntoja halutaan raitiotien varrelta, mikä nostaa kiinteistötuottoja."

Lukijoilta | Uudet raitiotiet ovat menestystarinoita - Lukijoilta - Turun Sanomat

On koko kaupungin etu, jos kaupunki saa lisää tuloja ja paremmin toimivan joukkoliikenteen. Vaihtoehto ratikalle toki on: pysähtyneisyys ja gettoutuminen. Yksikään kaupungin hanke tuskin tähtää siihen että maan arvo alenisi.

Jos Jane Austen (1775-1817) kirjoittaisi romaanin Järki ja tunteet (Sense and sensibility, 1811) nyt, sen nimi olisi varmaan Ratikka ja hanuribussi.

Previous
Previous

Poliitikot ratkaisevat ekokriisin

Next
Next

Näin Naapuriseurassa