Sisko ja sen veli
Omenat eivät putoa kauas puusta, mutta joskus ne kierivät kauas toisistaan. Eläinten oikeuksien ajajana profiloitunut turkulainen filosofi, tutkija ja kirjailija Elisa Aaltola on hämmentynyt muutoksesta joka hänen veljessään, europarlamentaarikko Mika Aaltolassa (kok) 0n tapahtunut.
”Mika on mulle edelleen rakas veli, vaikka välimme taitavatkin kärsiä nyt kolauksen. Vielä isompi kolaus kuitenkin olisi se, että antaisin hiljaisen hyväksynnän niille oikeistolaisille voimille, jotka tuhoavat luontoa, ihmisiä, eläimiä ja pian demokratioitakin. Toivon hartaasti, ettei Mika edusta noita voimia, mutta enää en ole varma”, Elisa Aaltola kirjoittaa Facebookissa.
”Mä olen tuntenut veljeni lähes koko elämäni ajan hyvin erilaisena ihmisenä kuin miten hän nykyään julkisuudessa näyttäytyy. Mun käsitykseni mukaan hän ollut vahvasti vasemmistolaiset arvot omaava, kirkosta eronnut ateisti ja erittäin liberaali älykkö. Sellainen ’hyvä tyyppi’. Oikeistolaisuus, konservatismi ja uskonnollisuus ovat olleet varsin kaukana siitä veljestä, jonka olen tiennyt. Yö ja päivä”, hän kirjoittaa.
”Ensimmäinen iso merkki itselleni oli, että Mika äänesti heti Europarlamenttiin päästyään metsäkatoasetuksen heikentämisen puolesta. Raha meni luonnon edelle. Olin siitä järkyttynyt ja pettynyt, ja tämän olen myös hänelle viestinyt suoraan”, hän kirjoittaa.
Itselleni Elisa on näistä sisaruksista tutumpi, olen lukenut hänen kirjoituksiaan jo ennen kuin olin hänen veljestään mitään kuullutkaan. Eräästä hänen toimittamastaan teoksesta olen tännekin kirjoittanut. Ei hän ole sellainen tyylitaituri kuin Antti Nylén tai Pentti Linkola, mutta hän on älyllisesti niin ylivertainen, että jopa minun huomioni kiinnittyy kerrankin siihen mitä sanotaan eikä siihen miten sanotaan.
Luin yhdeksän vuotta sitten hänen esseensä ”Tappava rakkaus: itsepetos, empatia ja tarkkaavaisuus” (Eläimet yhteiskunnassa, 2015), jossa tarkastellaan eläinfilosofiaa moraalipsykologian, mielenfilosofian ja moraaliteorian näkökulmasta. Aaltola kysyy, olemmeko tulleet yksilöinä ja yhteiskuntana kyvyttömiksi tunnistamaan oman vastuumme. Hän tarkastelee sekä itsepetosta että sen vaihtoehtoja – moraalista harkintaa, empatiaa ja tarkkaavaisuutta – suhteessa tapaamme kohdella muita eläimiä. Hän kysyy, minkä muodon saa yksilö tai yhteiskunta, joka samanaikaisesti rakastaa ja tappaa, ja miten muutoin voimme rakentaa suhdettamme toislajisiin olentoihin.
Samoja kysymyksiä on käsitellyt myös sosiaalipsykologi ja kirjailija Melanie Joy loistavasti nimetyssä kirjassaan Miksi rakastamme koiria, syömme sikoja ja pukeudumme lehmiin: Johdatus karnismiin.
Aaltolan mukaan nyky-yhteiskunta avittaa haluttomuutta luoda yhteyksiä oman vastuun ja muiden kärsimyksen välille. Kun maailma on kiiltävää pintaa, on helppo sivuuttaa kuolevien määrä, olla näkemättä kolmansien maiden köyhyyttä, tehtaiden pakkotyötä, syrjäytyneiden kipua tai eläinteollisuuden sisällä elävien olentojen kärsimystä. Yhteyksien kieltäminen pohjautuu itsepetokseen. Itsepetos on avain myös kulttuuriteoreetikko Susan Sontagin esille nostamaan pintojen maailmaan, sillä sen puitteissa kulutusyhteiskunnan uutuutta kimmeltävän markkinointikulissin takana säröilevää kärsimystä ei havaita.
Yhteiskunta on rakennettu itsepetoksen varaan | Uusi Suomi Puheenvuoro
Kyllä minäkin hiukan hämmästyin kun näin mitä kaimani kirjoitti x:ssä: ”Trump-ahdistuksen lisäksi huomaan Suomessa toisen oireyhtymän, Trump-kateuden. (…) Hän saa meidät näyttämään karmean hitaalta”, Mika Aaltola äxyilee.
Elisa Aaltola vastaa veljelleen näin: ”Trump saa paljon aikaiseksi, koska hän rikkoo lakia ja toimii autoritaarisesti. Et kai sinä sellaista kadehdi tai toivo?”
Tere Sammallahti (kokoomus) hyppäsi Elisan Facebook-seinälle riekkumaan: ”En keksi äkkiä alhaisempaa temppua kuin haukkua oma veljensä julkisesti oman imagon nostattamiseksi, kuten nyt teit. Sitä vasemmistolaista arvomaailmaa karseimmillaan. Toivottavasti ymmärrät toimintasi olevan täysin moraalitonta ja pyydät veljeltäsi pian anteeksi.”
Elisa sanoi Teren moraaliposeerauksesta suorat sanat: ”Se, että juuri sinä kaikista ihmisistä tulet sanomaan jotain noin inhottavaa, vääristelevää ja riidanhaluista Mikan puolustamiseksi ei valitettavasti osoita muuta kuin sen, miten alhainen porukka hänen ympärilleen on asettumassa. Sinulla Tere olisi kyllä todellinen peiliin katsomisen paikka siinä, miten hajotat kommenteillasi tätä yhteiskuntaa. Muuta en taida sinulle enää nyt tai tulevaisuudessa sanoa kuin: saisit hävetä.”
Kukaan suomea ymmärtävä ei löydä Elisan kirjoituksesta haukkumista. Tere tietysti löysi, hänellä on tunnetusti mielipide kaikesta muttei tietoa mistään. Hiljattain hän levitti salaa kuvattua videota feministisistä kiroiluiltamista. Hompanssien hommaa.